|
Opis i analiza przypadku edukacyjnego w bibliotece bursy
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2280 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Bibliografia załącznikowa w pracy ucznia – wychowanka bursy
I. Identyfikacja problemu
Z biblioteki w bursie korzystają uczniowie uczęszczający do różnych typów szkół ponadgimnazjalnych. Podczas swojej pracy często udzielałam pomocy i wskazówek w opracowywaniu referatów na różne tematy, prac do olimpiad przedmiotowych oraz prac dyplomowych. Zorientowałam się, że wychowankowie: - często nie wiedzieli o konieczności dołączenia bibliografii załącznikowej - nie przywiązywali wagi do bibliografii załącznikowej - niepoprawnie sporządzali opisy bibliograficzne - niepoprawnie sporządzali bibliografię załącznikową. Często brak odpowiedniego udokumentowania wykorzystanych materiałów źródłowych mógł być powodem otrzymania niższej oceny za wykonaną pracę. Przyczyn istnienia takiego zjawiska upatrywałam w tym, że: - wychowankowie wywodzili się ze szkół o różnym poziomie prowadzenia zajęć z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego - nie wszyscy nauczyciele przedmiotów wymagali sporządzania bibliografii - uczniowie nie zawsze potrafili poprawnie wykorzystać posiadaną wiedzę na temat bibliografii załącznikowej - młodzież nie w pełni uświadamiała sobie możliwość wykorzystania różnorodnych źródeł informacji.
II. Podjęcie działania
W celu rozwiązania tych problemów podjęłam następujące działania: · służyć większą pomocą uczniom w rozwiązywaniu ich problemów · przeprowadzić dodatkowe rozmowy z wychowankami na temat roli i poprawności bibliografii załącznikowej w ich pracach · utworzyć prezentację medialną z przykładowymi opisami bibliograficznymi w programie Power Point · wzbogacać księgozbiór o najnowsze pozycje z wybranych dziedzin wiedzy np. ekonomii, ekologii, nauk technicznych, języka polskiego, itp., najczęściej zgłaszanych przez młodzież · kształtować umiejętność wykorzystania kartoteki zagadnieniowej · rozbudowywać kartotekę zagadnieniową o najczęściej zgłaszane tematy.
III. Spodziewane efekty – prognozy
Prognoza pozytywna: 1. Umiejętność sporządzania poprawnych opisów bibliograficznych różnorodnych źródeł informacji. 2. Zróżnicowanie wykorzystanych materiałów źródłowych w pracach uczniów. 3. Tworzenie poprawnie skonstruowanej bibliografii załącznikowej przez wychowanków. 4. Podniesienie poziomu informacyjnego kartoteki zagadnieniowej i świadomości młodzieży o przydatności kartoteki w poszukiwaniach informacji na dany temat. 5. Wzbogacenie księgozbioru biblioteki w nowoczesne pozycje z różnych dziedzin wiedzy. Prognoza negatywna: 1. Brak środków finansowych na zakup nowości książkowych i prenumeratę prasy specjalistycznej. 2. Niechęć młodzieży do korzystania z tradycyjnych źródeł informacji.
IV. Trudności związane z podejmowanym działaniem
Jedyną trudnością w podejmowanych przeze mnie działaniach okazały się ograniczenia finansowe, które uniemożliwiły mi zakup większej ilości przydatnych pozycji książkowych oraz spowodowały okrojenie prenumeraty prasy specjalistycznej, co ograniczyło dostęp młodzieży do najnowszych publikacji z różnych dziedzin wiedzy.
V. Realizacja założonych zadań i osiągnięte efekty.
Zrealizowałam następujące zadania: 1. Zakupiłam wiele pozycji książkowych dotyczących ekonomii, ekologii, przedmiotów technicznych i języka polskiego. 2. Opracowałam prezentację medialną w programie Power Point „Wzory opisów bibliograficznych”, w której zawarłam przykładowe opisy bibliograficzne: wydawnictwa zwartego, fragmentu z wydawnictwa zwartego, artykułu z czasopisma i recenzji w czasopiśmie. Prezentacja ta była dostępna w bibliotece w komputerze przeznaczonym do użytku wychowanków. 3. Rozbudowałam kartotekę zagadnieniową o hasła najczęściej zgłaszane przez młodzież ( zwłaszcza dotyczące języka polskiego). 4. W przypadkach indywidualnych i podczas zajęć z młodzieżą kształtowałam umiejętność wykorzystania kartoteki zagadnieniowej jako żródła informacji na wybrany temat. 5. Przeprowadziłam wśród wychowanków ankietę na temat przydatności kartoteki zagadnieniowej . 6. W indywidualnych przypadkach udzielałam konsultacji wychowankom przy tworzeniu poprawnej bibliografii załącznikowej. Po zrealizowaniu założonych zadań osiągnęłam następujące efekty: 1. Wzbogacony księgozbiór z wybranych dziedzin wiedzy. 2. Podwyższenie poziomu informacyjnego kartoteki zagadnieniowej jako narzędzia informacji w bibliotece bursy poprzez utworzenie haseł przedmiotowych najczęściej wykorzystywanych przez młodzież. 3. Częste wykorzystywanie kartoteki przez uczniów. 4. Sporządzanie poprawnej, bogatej i w miarę aktualnej bibliografii załącznikowej w pracach uczniów.
VI. Podsumowanie
Podjecie działań w celu rozwiązania problemu wychowanków przy tworzeniu bibliografii załącznikowej do prac pisemnych pozwoliło im opanować umiejętności przydatne w nauce na obecnym szczeblu edukacji, a także pozwoliło na uzmysłowienie im jak potrzebne będą te umiejętności w dalszym kształceniu.
Iwona Kosińska |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|